VEELGESTELDE VRAGEN (FAQ)

Aanbetalen

Boek je vóór 6 weken voor vertrek dan kun je ervoor kiezen om een aanbetaling te voldoen of de gehehele reissom direct in één keer te voldoen. Boek je binnen 6 weken voor vertrek dan is een aanbetaling niet van toepassing en dient de volledige reissom te worden voldaan.

Boek je je vakantie vóór 6 weken voor vertrek dan dien je een aanbetaling te voldoen. Tevens kun je ervoor kiezen ook het restantbedrag gelijk te voldoen.
Valt je reservering binnen 6 weken voor vertrek dan is er geen aanbetaling en dient de volledige reissom te worden voldaan. 

Meestal is de aanbetaling tussen 20%- 50%

Het exacte percentage van de aanbetaling kan echter per reisorganisatie verschillen. Het totaal aan te betalen bedrag wordt bij boeking duidelijk vermeld. 

Boek je buiten 6 weken voor vertrek dan dient de volledige reissom betaald te worden. 

Accommodatie

Hieronder vind je een algemene beschrijving van de kamertypes die bij ons het meest te boeken zijn, inclusief de afkortingen. Voor uitgebreide omschrijvingen (en de bijhorende faciliteiten) verwijzen we je graag naar de pagina met de accommodatie van jouw keuze.

 

Tweepersoonskamer (2PK)

Tweepersoonskamers (ook wel 2-persoonskamers of standaardkamers genoemd) beschikken over twee aparte bedden of één tweepersoonsbed. Je kunt tijdens het boeken een voorkeur (ook wel preferentie genoemd) aangeven. Dit geeft geen garantie; de uiteindelijke indeling is aan de hotelier.

 

Sommige tweepersoonskamers zijn geschikt voor drie of vier personen. Houd er rekening mee dat in dat geval er een of twee extra (opklap)bedden geplaatst kunnen worden en je dus wel inlevert op beschikbare ruimte.

 

Eenpersoonskamer (1PK)

Eenpersoonskamer (ook wel 1-persoonskamer of kamer voor alleengebruik genoemd) is in veel gevallen een tweepersoonskamer voor alleengebruik. Wel kan de kamer kleiner zijn of een minder goede ligging hebben, ook als hier wél een toeslag voor wordt gevraagd. In sommige gevallen is een eenpersoonskamers ook echt ingericht voor één persoon. Houd daarom altijd rekening met een kleinere ruimte.

 

Voordeelkamers

Voordeelkamers en -appartementen zijn scherper geprijsde standaardkamers. Wel kunnen deze afwijken qua ligging, inrichting, oppervlakte of faciliteiten. Zo kunnen deze bijv. niet over een balkon beschikken of uitkijken op een blinde muur.

 

Niet elke reisorganisatie of hotel noemt een voordeelkamer een voordeelkamer. Er zijn ook andere benamingen voor. Termen die je op onze website o.a. kunt tegenkomen zijn promo-, economy-, low cost-, low price-, best price-, friends- of supersaver-kamers.

 

 

Quadkamers

Quadkamers worden gezien als de voordeelvariant van de familiekamer; je hebt wel meer slaapplekken, maar niet meer ruimte. Er is bijv. een extra bijzetbed, bedbank of stapelbed geplaatst om meer vakantiegangers te kunnen huisvesten in één kamer. Houd er daarom rekening mee dat de beschikbare loopruimte kleiner is.

 

Familiekamers

Familiekamers hebben zeker geen standaard indeling en zijn in meerdere varianten verkrijgbaar. Bijvoorbeeld:

  • Twee standaardkamers met een tussendeur
  • Twee aparte kamers met één ingang
  • Eén grote ruimte met meer slaapplekken

Is de indeling voor jou belangrijk? Lees dan de uitgebreide omschrijving van het specifieke hotel of appartement óf neem contact op met onze klantenservice.

 

Eenkamerappartement (1KA) – Studio

Eenkamerappartementen of studio’s bestaat uit – en de naam verklapt het eigenlijk al – één kamer. Dit is het woon- en slaapgedeelte tegelijk. In veel gevallen heb je ook de beschikking over een kitchenette, maar dit is zeker niet standaard.

 

Twee- en driekamerappartement (2KA/3KA)

De twee- en driekamerappartementen zijn gelijk aan de eenkamerappartementen, maar bieden naast het woon-/slaapgedeelte één of twee aparte slaapkamers. In sommige gevallen is het woon-/slaapgedeelte dan enkel een woongedeelte. Lees hiervoor de omschrijving op de pagina van de accommodatie van jouw keuze.

 

 

Welk zicht heb jij?

In sommige gevallen zijn kamers tegen een toeslag te boeken met specifiek zicht. Deze opties zijn er o.a.

  • BZ – Bergzicht
  • DZ – Dalzicht
  • LZ – Landzijde
  • MZ – Meerzicht
  • ZY – Zijzeezicht
  • ZZ – Zeezicht

Heb je vragen over deze of andere kamertypes op onze website? Schroom niet om contact op te nemen met onze klantenservice.

Ja, dit kan! In de reiswereld wordt dit een preferentie genoemd. Deze geven wij aan de uitvoerende reisorganisatie of het hotel door. Een preferentie geeft echter geen garantie; daar zijn essenties voor.

 

Wat is een preferentie?

 Een preferentie is een voorkeur die een reiziger kan hebben voor zijn of haar vakantie. Denk hierbij aan de voorkeur voor zeezicht, een rustige ligging of tweepersoonsbed. Ook het plaatsen van een babybedje valt onder voorkeuren.

 

Hoe kan ik een preferentie doorgeven?

 Wanneer je tijdens het boeken van een reis jouw wens doorgeeft in het opmerkingenveld of direct na boeking contact met ons opneemt hiervoor, spelen we jouw wens(en) door naar de uitvoerende reisorganisatie of de accommodatie. Last minute verzoeken kunnen niet altijd ingewilligd worden; denk hier dus op tijd aan.

 

Het is aan de accommodatieverschaffer om alle voorkeuren van reizigers samen te brengen en voor zoveel mogelijk mensen deze te kunnen inwilligen. Je hebt echter nooit garantie dat dit ook echt lukt. En wij krijgen hier voorafgaande aan jouw reis geen terugkoppeling van.

 

Wat is het verschil tussen een preferentie en essentie?

 Mocht je om medische redenen een aanvraag in willen dienen, vragen wij om vóór het maken van de boeking telefonisch contact met ons op te nemen. Dit geldt bijvoorbeeld in de volgende situaties:

  • Wanneer je een rolstoel wilt meenemen op reis en in het vliegtuig
  • Wanneer je een rolstoelvriendelijke kamer wenst

Wij nemen aan de hand van jouw (medische) wensen contact op met de accommodatie- en vluchtverschaffer om te kijken naar de mogelijkheden

 

Onze reizen worden met veel zorg samengesteld, evenals de informatie die wij vooraf beschikbaar stellen. Helaas kan het altijd gebeuren dat de accommodatie niet aan de verwachting voldoet. Wat nu?

 

Welke klacht heb je over de accommodatie?

 Wanneer wij klachten over hotels, appartementen of andere vormen van accommodaties binnenkrijgen, is dit om uiteenlopende redenen. De meest voorkomende vind je hieronder. We hopen je hier direct mee op weg te helpen:

  • Ongedierte. Kakkerlakken, ze zijn de angst van veel vakantiegangers. Toch zijn deze beestjes in Afrikaanse, Aziatische, Caribische en mediterrane landen niet raar. Sterker nog; het zijn standaard inheemse diersoorten en zeker geen teken van slechte hygiëne. Wanneer je last hebt van kakkerlakken – of bijv. spinnen, mieren of zandvlooien – raden we je aan om contact op te nemen met het personeel bij de receptie. Zij kunnen vaak wat betekenen in de vorm van verdelgingsmiddelen. Je kunt deze middelen ook zelf aanschaffen in een lokale supermarkt.
  • Technische mankementen. Airco, verwarming of lift kapot? Meld dit bij het receptiepersoneel. Zij kunnen dan een techneut of monteur inschakelen om dit mankement te verhelpen.
  • Geluidsoverlast. Waar er in Nederland duidelijke normen en regels zijn voor het aantal decibel, kijken ze hier in andere landen minder naar. En afhankelijk van de locatie kan geluid tot in de late uurtjes doorgaan. We gaan er vanuit dat je – als je zoveel mogelijk rust wilt – hier al rekening mee hebt gehouden bij de keuze van accommodatie. Toch kan het voorkomen dat je net op het meest drukke plekje wordt geplaatst. Ga in overleg met de accommodatieverschaffer om bijv. te kijken naar de mogelijkheden voor een andere kamer. Hier zijn geen garanties in af te geven helaas.
  • Overlast van andere vakantiegangers. Dit is iets dat je zeker kan melden bij de accommodatie. Mede-vakantiegangers die enorme overlast veroorzaken kunnen een officiële waarschuwing krijgen zelfs toegang tot het complex worden ontzegd.
  • Bouwactiviteiten. Waar bouw- en renovatiewerkzaamheden aan de accommodatie vaak voorafgaand aan je vakantie bekend zijn, geldt dit niet voor bouwactiviteiten in de directe omgeving. Het kan voorkomen dat je hier – met name in het voor- en naseizoen – hinder van ondervindt. Helaas kunnen zowel de accommodatieverschaffer als wij hier niets aan veranderen. Je kan altijd vragen of er een kamer beschikbaar is die verder weg ligt van de bouwactiviteiten. Waar mogelijk zal de accommodatieverschaffer vakantiegangers graag tegemoet komen.   

 

Welke acties kun je nog meer ondernemen?

 Heb je bovenstaande acties al ondernemen en heeft het geen effect gehad óf heb je een andere klacht? Naast dat je je tot de receptie kan richten, kan je ook contact opnemen met de reisleiding of de lokale agent. De juiste nummers hiervoor vind je op de reisbescheiden.

 

Wordt de klacht ter plaatse niet naar wens opgelost?

 Het is mogelijk om na afloop van jouw vakantie een klacht in te dienen via onze website. Zorg ervoor dat je wel bewijs hebt van de acties die je ter plaatse hebt ondernomen. Je hebt namelijk altijd meldingsplicht; de reisleiding of lokale agent moet conform ANVR-voorwaarden altijd de mogelijkheid hebben gehad jouw klacht op te lossen

Bagage

Benieuwd of er ruimbagage is inbegrepen bij jouw reis? Dit kun je tijdens het boekingsproces terugzien. Dit verschilt namelijk per reis en aanbieder. In de kassabon wordt weergegeven of de ruimbagage bij je reis is inbegrepen ja of nee. Ook heb je de mogelijkheid, indien de touroperator deze optie biedt, om ruimbagage bij te boeken of het aantal toegestane kilo's te verhogen. 

De regels betreft handbagage verschillen per luchtvaartmaatschappij. Zo wordt er vaak een maximum gewicht gehanteerd en dient de handbagage aan bepaalde afmetingen te voldoen. Wil je de exacte regels per luchtvaartmaatschappij weten dan raden wij je aan om de website van ANVR te raadplegen. Per airline verwijzen zij je naar de juiste pagina's van de luchtvaartmaatschappijen. 

In je handbagage mag je maximaal 1 liter aan vloeistoffen meenemen in verpakkingen van elk 100 mililiter. Stop die vloeistoffen, gels, crèmes, zalfjes, pasta’s en spuitbussen in een hersluitbare doorzichtige plastic 1-liter zak.

Of de bagage wordt doorgelabeld, is afhankelijk van de reis die je maakt. Vlieg je met dezelfde luchtvaartmaatschappij dan wordt de bagage vrijwel altijd doorgelabeld naar jouw eindbestemming. Wel zijn er uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld Amerika. Heb je een overstap in Amerika dan dien je altijd je bagage op te halen bij de bagageband en opnieuw in te checken voor de eerstvolgende vlucht. 

Reis je met meerdere, losse tickets dan wordt je ruimbagage normaal gesproken niet doorgelabeld. Vlieg je met dezelfde luchtvaartmaatschappij door, vraag dan bij het incecken van de ruimbagage of doorlabelen alsnog mogelijk is. Ook als je met meerdere luchtvaartmaatschappijen vliegt, kan het verschillen of je bagage wordt doorgelabeld ja of nee. Vraag het altijd even na bij de check-in balie om het zeker te weten.

Wil je afwijkende bagage meenemen dan dient dit vaak bij de luchtvaartmaatschappij aangemeld te worden. Indien gewenst kunnen wij dit voor je regelen. Neem hiervoor contact met ons op. Wel hebben we vaak extra informatie nodig zoals afmetingen en gewicht. Onze medewerkers informeren u hierover. Houd er rekening mee dat er soms kosten verbonden zijn aan het meenemen van afwijkende bagage. De kosten kunnen per luchtvaartmaatschappij verschillen

Coronavirus

Veel landen nemen noodmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Je kunt de actuele reisinformatie vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. 

Wij volgen de reisadviezen die worden gegeven door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Bij de kleur rood (niet reizen) of oranje (alleen noodzakelijke reizen) kan de reis niet worden uitgevoerd als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. 

Indien dit reisadvies is aangepast naar oranje of rood vanwege Corona dan ontvang je een voucher en kun je na 6 maanden een verzoek indienen voor een terugbetaling. Je hebt geen recht op een aanvullende schadevergoeding. Uiteraard kunnen wij kijken naar de mogelijkheden om om te boeken naar een nieuwe reis. 

Een reis- en annuleringsverzekering zal bij rood of oranje over het algemeen ook geen dekking bieden als je toch afreist. Bekijk daarvoor je polisvoorwaarden. Bij de kleur geel (let op, veiligheidsrisico’s) of groen (geen bijzondere veiligheidsrisico’s) kan de reisorganisatie de reis uitvoeren en gaat jouw vakantie door. Een reis- en annuleringsverzekering zal bij geel of groen over het algemeen dekking bieden. Bekijk daarvoor je polisvoorwaarden.

Wordt jouw reis niet door de reisorganisatie geannuleerd door corona, maar wil je zelf liever niet op vakantie ? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om – wanneer mogelijk – jouw reis te annuleren of om te boeken. Je leest er hier alles over.

 

Mogelijkheden tot annuleren

 Wanneer je niet in onzekerheid wilt blijven zitten, kun je ervoor kiezen zelf te annuleren. Houd er rekening mee dat dit op eigen kosten is. Enkel wanneer de reis door de reisorganisatie wordt geannuleerd, kan dit zonder kosten. Ook van een voucher is geen sprake indien je zelf annuleert; deze wordt ook enkel verstrekt wanneer de reisorganisatie zelf overgaat tot annuleren.

 

Wat het annuleren kost? Hiervoor kunnen we geen vast percentage geven helaas. Alles hangt samen met de vertrekdatum en het type reis. Zo kan het zijn dat de vluchten non-refundable zijn en dan kunnen de kosten hoger oplopen dan gemiddeld. Deze kosten worden verrekend met de (aan)betaling die reeds gedaan is.

 

Wil je weten wat de annuleringskosten voor jouw reis zijn? De annuleringskosten dienen opgevraagd te worden bij de reisorganisaties en partners waar we mee samenwerken. Dit wordt door een aparte afdeling gedaan.

Daar kunnen we heel kort over zijn: nee, jij bent jouw geld niet kwijt wanneer de vakantie wordt geannuleerd door het coronavirus.

 

Wanneer er een negatief reisadvies (= rood reisadvies) geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit je betaalde reissom kwijt bent.

We zouden iedereen het liefst direct van een antwoord willen voorzien op deze vraag, maar die is niet direct voor handen. De ontwikkelingen rondom corona zijn leidend; niemand weet wanneer we naar welke landen kunnen reizen of niet.

 

We willen je daarom vragen om voor nu vooral berichtgeving van onze kant af te wachten. Indien jouw reis – en dat kan tot kort voor vertrek – wordt geannuleerd, krijg je automatisch bericht van ons.

Voor nieuwe boekingen worden geen corona vouchers meer uitgegeven mocht de reis onverhoopt geannuleerd worden. De regels van de ANVR en SGR zijn per 1 januari 2021 aangepast.

 

Vouchers mogen enkel nog worden gegeven voor reizen die voor 1 januari 2021 zijn geboekt. Dit betekent dat voor nieuwe boekingen de reguliere ANVR-voorwaarden weer van kracht zijn wanneer een reisorganisatie de reis als gevolg van corona annuleert. Dit geldt ook indien je een nieuwe vakantie boekt met een voucher die je eerder van ons hebt ontvangen.

 

Belangrijk hierbij is om rekening te houden met het volgende:

  • De annulering moet komen vanuit de reisorganisatie. Als de klant wil annuleren, kan dit enkel volgens de reguliere annuleringsvoorwaarden en de daaraan verbonden kosten. Als deze kosten lager zijn dan het reeds betaalde bedrag, zal het restant terug worden gestort. Zijn de kosten hoger dan de aanbetaling dan dient het restantbedrag bij annulering direct voldaan te worden.
  • Lokale, beperkende maatregelen – waaronder het dragen van een mondkapje, sluiting van horeca op de vakantiebestemming of een avondklok – zijn geen geldige reden om kosteloos te annuleren. Hier hebben reisorganisaties immers geen invloed op.
  • Als een reiziger niet meer op vakantie wil of kan vanwege een COVID-19 gerelateerde situatie is dit een persoonlijk risico. De klant heeft dan geen recht op een restitutie; er zullen normale annuleringskosten worden berekend.
  • Indien een reiziger niet voldoet aan de regels die worden gesteld door de lokale autoriteiten, de Nederlandse overheid of de reisorganisatie is annulering eveneens voor eigen rekening. Denk hierbij aan o.a.
    • Het niet beschikken over een negatieve COVID-19 test
    • Het niet beschikken over een vaccinatie mocht deze verplicht worden
    • Het niet willen opvolgen van een quarantaine-advies of -verplichting voorafgaan aan de reis, op de plaats van bestemming of na afloop van de reis

Wij begrijpen dat je wellicht onzeker bent over de doorgang van de door jou geboekte vakantie & dus of je de restantbetaling wel moet voldoen. De coronacrisis vraagt wat dat betreft veel. Van consumenten, maar ook van ons als online reisbureau.

 

Is er 6 weken voor vertrek nog niets over jouw reis bekend, dan dien je wel het restantbedrag te voldoen. We zijn immers nog in afwachting van onze partners over jouw reis en de vakantie staat officieel nog gepland. En dat betekent dat de ANVR- en/of boekingsvoorwaarden onverminderd van kracht zijn en dat ook wij nog betalingsverplichtingen naar onze partners hebben.

 

Dit is ook de reden dat de betaling wel zal moeten worden voldaan als die 6 weken voor vertrek termijn aanbreekt. Indien je de restbetaling niet tijdig betaalt, kunnen we overgaan tot annulering van de reis en kun je sowieso niet op vakantie. Dat is misschien ook wel wat je juist wilt in deze situatie, maar het is wel goed om rekening te houden met onderstaande.

 

Wij berekenen in dit geval de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. En feitelijk levert dat extra kosten op, die je niet had gehad bij het betalen van de volledige reissom.

 

Want wanneer een reisorganisatie uiteindelijk de reis annuleert, volgen er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit de reeds betaalde reissom kwijt bent.

Vliegen in coronatijd; het is net even anders dan anders. Wat je kan verwachten? We proberen je hieronder een goed beeld te geven.

 

Mondkapjesverplichting

 Aan boord van een vliegtuig is het onmogelijk om 1,5 meter afstand te houden. Tenzij een vliegtuig voor slechts een derde gevuld zou zijn, maar dan zouden de prijzen van tickets sky high worden. In vliegtuigen wordt dan ook – net als in treinen – gewerkt met een mondkapjesverplichting.

 

Deze dien je gedurende de hele vlucht te dragen. Hij mag alleen af als je eet of drinkt. Deze momenten dien je zo kort mogelijk te houden. Voor kinderen kunnen aangepaste regels gelden. Informeer bij de luchtvaartmaatschappij van jouw vluchten welke minimumleeftijd zie hiervoor hanteren.

 

Services aan boord

 Als reiziger moet je zoveel mogelijk op je stoel blijven. Ofwel; niet in de gangpaden lopen, tenzij je naar het toilet moet. Hiervoor geldt dat er ook geen rijen mogen staan bij de toiletten.

 

Om eenzelfde reden zie je ook de stewards en stewardessen minder langslopen. Zij bevinden zich voornamelijk voor- of achterin het vliegtuig. Ze komen langs voor eten & drinken (één keer op korte vluchten), maar er is geen tax free shopping mogelijk. Als je personeel nodig hebt, kun je uiteraard wel op het knopje boven je drukken.

 

Aangepaste bagageregels

 Er kunnen aangepaste regels gelden voor handbagage; de bagagevakken boven je hoofd zijn voor veel luchtvaartmaatschappijen en no go in deze tijd. Dit zou namelijk kunnen leiden tot contactbesmettingen. Voor handbagage kunnen daardoor aangepaste formaten gelden; de tas moet onder je stoel passen. Trolleys worden veelal niet toegestaan.

 

Ook goed om te weten!

  • In veel gevallen geldt er een aangepaste in- en uitstapprocedure.
  • Sommige maatschappijen laten je een aanvullende gezondheidsverklaring invullen tijdens het (online) inchecken.
  • Zorg ook voor de juiste papieren die je nodig hebt voor het land van bestemming. Als je deze niet hebt, kan je geweigerd worden op de vlucht.

Wanneer jij een nieuwe vakantie wilt boeken, hoef je je zeker niet te laten weerhouden door het coronavirus; een vakantie boeken is nog steeds mogelijk.

We krijgen veel de vraag “Wat als het coronavirus nog steeds voor problemen zorgt wanneer mijn reis plaatsvindt?”. Het antwoord hierop is heel eenvoudig.

 

Wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod (zoals nu dus het geval is voor het gros van alle landen) zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit je betaalde reissom kwijt bent.

Jouw corona voucher kan je eenvoudig zelf verzilveren op onze website. We hebben hiervoor een speciaal systeem gebouwd, wat we zo simpel mogelijk hebben gehouden.

 

Stap 1- Stuur een mail naar info@mimosareizen.nl met verzoekt je voucher te activeren. Vergeet niet je voucher nummer te vermelden.

Stap 2- Je voucher wordt door ons geactiveerd en na 2 uur kan je de reis op onze site zelf boeken. Bij het laatste stap vul je bij actiecode je voucher nummer.  Korting wordt automatisch verwerkt.

 

Geld terug Garantie

Nee, als touroperatour jouw reis annuleert, krijg je de betaalde reissom terugbetaald en zal er geen voucher meer worden uitgegeven. Je ontvangt de terugbetaling binnen 4 weken. 

De Geld-Terug-Garantie is van toepassing wanneer jouw reisbestemming een negatief reisadvies heeft omwille van bijvoorbeeld COVID-19 en touroperatour als gevolg van het veranderde reisadvies de reis moet annuleren. Daarnaast zijn we ook afhankelijk van lokalen overheden die het reisadvies voor Nederlandse reizigers kunnen wijzigen als gevolg van COVID-19 en jouw reis naar de betreffende bestemming niet meer door kan gaan.

De Geld-Terug-Garantie vervangt niet de annulerings-en/of reisverzekering. 

Of het nu gaat om een natuurramp, een calamiteit of een negatief reisadvies voor niet essentiële reizen op je bestemming, dan ben je er van verzekerd dat je touroperatour jou en je reisgezelschap weer veilig naar huis brengt.

We zijn aangesloten bij
Insurances
Award
Betaal veilig en makkelijk
Payment

Gegarandeerd veilig boeken want MimosaR eizen is aangesloten bij het ANVR, SGR en Calamiteitenfonds Bekijk de voorwaarden.

Gepubliceerde prijzen zijn gebaseerd op het gekozen reisgezelschap (standaard twee personen). De prijzen zijn inclusief kortingen en exclusief calamiteitenfonds en reserveringskosten.

© 2021 Mimosa Reizen - Website by De Webmakers
 
 
 
 
 
 
Even geduld a.u.b.